Spring naar content

Aan de slag-oud

AAN DE SLAG!

Ben jij een voorloper in onderwijsvernieuwing?
Kan je hierbij wel wat moed en inzichten gebruiken van mede-vernieuwers?
Wil je onderdeel worden van een grotere groep vernieuwers?

Dan is de Doolhofmethode voor jou.

Er zijn drie manieren om met de Doolhofmethode aan de slag te gaan. Met de werkvormen kun je zelf aan de slag in je eigen praktijk. We hebben twee werkboeken voor je gemaakt die je met je eigen collega’s kunt doen. Vind je het toch fijner om dit met externe begeleiding te doen? Boek dan een workshop bij ons en laat je meenemen door een van onze ervaren begeleiders. In de leergang ontmoet je andere voorlopers in onderwijsvernieuwing van door heel Nederland. Tessa en Marjolijn bieden jullie hun kennis over De Doolhofmethode aan, dit zijn basisoefeningen, begeleidingsvaardigheden, en per bijeenkomst een inspirerende gast.

WERKVORMEN 
Ga lekker zelf aan de slag in jouw praktijk! We hebben een selectie werkvormen voor je gemaakt waarmee jij een groep door de werkvormen heen kan begeleiden.
We hebben een opbouw gemaakt in de oefeningen die je in het werkboek kunt bekijken en raden je aan om in deze opbouw te gebruiken.
Er zijn twee werkboeken, De organisatie en onzekerheid en Je twijfels, je troef: jouw verhouding tot onzekerheid. Kijk zelf welk thema het beste past bij jouw actuele situatie.

Veel plezier!

Werkboek 1 Navigeer onzekerheid in jouw organisatie
Het is een mooi idee dat we kunnen leren van principes uit de kunsten en dat we onzekerheid een plek kunnen geven in een onderwijsinstelling als onderdeel van onderwijsvernieuwing. Maar wat kom je tegen als je dat in praktijk wilt brengen, welke spanning roept dat op en welke lessen zijn daaruit getrokken? Laten we ontdekken wat we kunnen leren van de ervaringen van onze collega’s.

Download hier het werkmateriaal
[link naar materiaal: Optie 1 De organisatie en onzekerheid]

Werkboek 2 Je twijfels, je troef: jouw verhouding tot onzekerheid 
We hebben geleerd dat het belangrijk is om ‘hoopvol te zijn’ en dat als we goede bedoelingen hebben we ons onderwijs mooier kunnen maken voor onze studenten. Maar hoe zit het met de ontwikkelingen die we niet kunnen overzien en zaken die we niet even kunnen ‘oplossen’? Laten we met elkaar onderzoeken wat onze voorkeurshouding is als we ons verhouden tot situaties waar we geen controle over hebben.

Download hier het werkmateriaal

WORKSHOP 
We hebben uitvoerig onderzoek gedaan naar de plek van onzekerheid binnen onderwijsvernieuwing en daarin met meer dan twintig organisaties samengewerkt.

Wil jij graag professionele begeleiding door één van onze ervaren begeleiders?
Wil jij dat we een programma ontwikkelen dat precies past bij de actualiteit van jouw praktijk?

Boek dan de workshop en we maken die samen op maat voor jouw context. Wij voeren de workshop één keer met jou uit, daarna krijg je alle vormen tot je beschikking en kan je het zelf gaan doen.

Neem dan contact op via dit formulier.

 

“Ik merk in mijn team dat er spanningen zijn rondom onderwijsvernieuwingen. We zouden de onzekerheid die hiermee gepaard gaat eens met elkaar moeten exploreren tijdens een teamdag”

 

LEERGANG 
Aankomend jaar hebben we 20 plekken beschikbaar voor de leergang van Onzekere Zaken. Futurist Tessa Cramer en performance kunstenaar Marjolijn Zwakman begeleiden je graag in de Doolhofmethode zodat je leert werken met ‘onzekerheid’ in jouw organisatie.

Praktisch

  • We komen in 2024 vijfmaal bij elkaar, startend vanaf september
  • Tessa en Marjolijn bieden hun kennis en kunde over De Doolhofmethode aan. Denk daarbij aan werkvormen, begeleidingsvaardigheden, en voorwaarden om te werken met onzekerheid
  • Vijf inspirerende voorlopers worden uitgenodigd om ons mee te nemen in de omgang met onzekerheid die zij tegenkomen in hun praktijk
  • Elke organisatie is anders, iedereen werkt aan diens eigen praktijkvraagstuk (curriculumvernieuwing, een studiedag organiseren etc.) en wij ontwerpen daarop met jou interventies op maat

Mandaat en kosten 

Er zijn 20 plekken beschikbaar, per organisatie mogen er meerdere mensen deelnemen, waarbij er één aanspreekpunt is. Om deel te nemen hebben we één criterium: een schriftelijke intentieverklaring namens de leidinggevende die jou het mandaat geeft om de verworven inzichten te implementeren. Als jij dit mandaat hebt kun je zelf deze intentieverklaring tekenen.

Voor de vijf bijeenkomsten waarin je wordt begeleid in De Doolhofmethode en de op maatgemaakte interventies doe je een investering (prijs op aanvraag). Dit kan bijvoorbeeld uit het professionaliseringsbudget van jouw organisatie.

Nieuwsgierig? 
We gaan graag het gesprek aan met voorlopers in onderwijsvernieuwing die geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan de leergang de Doolhofmethode.
Ben je geïnteresseerd om met je organisatie één van de plekken in te nemen? Laat het ons weten via dit formulier en wij nemen vervolgens contact met jou op.